sunnuntai 22. tammikuuta 2023

Tipalan Ruusu

Löysin ihania kuvia vuosien takaa.

Henkilökunta virkkasi eläkkeelle jäävälle esimiehelleen koulun logon väreihin sointuvan ruusupeiton. 


Erikoinen peiton malli, jonka silloinen käsityönopettajamme suunnitteli tällä ohjeella tehdyistä ruusuista..


Sain virkattua aika monta ruusua. 
Toivottavasti Ruusu-peitto on tuonut positiivisia muistoja mieleen. 





sunnuntai 15. tammikuuta 2023

Porkkanat 🥕🥕🥕



Tein eilen sokerimassata koristeita porkkanakakkujen päälle.



Vihreä sokerimassa oli aika kovaa, joten voimaa sai käyttää, jotta sai massan valkosipulinpuristimesta läpi.

Osan porkkanoiden uurteista kävi tekemässä mun mies. 😅
🥕🥕🥕


En käytä missään elintarvikeliimaa. 
Naatteja varten tein porkkana yläosaan reiät.
🥕🥕🥕
Nyt saavat kuivua huoneenlämmössä!


Pavlova GL & L 🍓🍓🍓




Helppo tekoinen ja loistava Pavlova sopii kaikkiin juhlapöytiin. Lisäksi se sopii melkein kaikille. 

Tämä kuvan Pavlovan olen leiponut omalla ohjeella, jota en jaa, mutta pohjani on suunnilleen sama kun Hanna Sumarin Pavlovan (klik) ohjeessa. 
Hanna Sumarin ohje on helppo ja hyvä.

Itse ripsautin päälle pähkinää ja suklaata.

Huom!
Jotta saat gluteenittomasta Pavlovasta myös laktoosittoman, käytä siihen laktoositonta kermaa.
Valmiin kakun päälle kuohukerman pinnalle kakun koristeeksi laitetaan paljon marjoja. 

🍓🍓🍓🍓🍓🍓🍓🍓

torstai 12. tammikuuta 2023

Puisto 🌳🌳🌳

Ostin uuden tammipöydän vuosi sitten ja se on reilusti lyhyempi kuin edellinen pöytäni. 



Pöytä kaipasi uudenlaisia liinoja, joten lähdin kaupoille, ensimmäisenä Pentikin liikkeeseen.


Löysin muutaman uuden kivan kankaan. 
Tässä yksi niistä - Puisto.
🌳🌳🌳


Materiaalina 100% puuvilla.
Pöytäni on tammea, joten tiesin heti, että tämä Puisto sopii jo terhojensakin puolesta pöydälleni.
🌳🌳🌳


Kotona ommella surautin kankaan reunat ja laitoin liinan pöytään. 

Leivoin mutakakkua ja vatkasin kermavaahtoa kaveriksi, kun tiesin, että vieraita oli tulossa kylään.
🌳🌳🌳


🌳🌳🌳




Mukavaa tammikuuta!

🌳🌳🌳




sunnuntai 8. tammikuuta 2023

Metsän eläimet -kakku🌲🌳🌲🌲🌳🌲


Leivoin perjantaina kuvan kakun. 
Se on oma idean ja toteutuksen tulos.



Aikamoinen työ, kolme tuntia meni tämän tekemiseen. 



Suklaakakkupohja, väliin itse keitettyä vadelmahilloa ja suklaamoussea.

Pinnalle kermavaahtoa, jonka päällä marsipaani.


Marsipaanin päällä lumijauhetta, joka ei sula.


Reunoille suklaakermavaahtoa, jossa huiskaisu kaakaojauhetta.

mainittakoon, että kostutin kakkupohjan omenamehulla.


Pinnalle karpaloita, rosmariinia ja eläinten pienoismallit.


Reunoille Fasun Taloussuklaata reilu levyllinen.se sulatettiin vesihauteessa, jonka jälkeen levitettiin leivinpaperille, päälle toinen leivinpaperi. Tämän jälkeen koko levyn kietaiseminen rullalle ja laittaminen kylmään. Suosittelen aloittamaan tästä. Ja laittamaan rullan pakastimeen kylmään. Muista suklaan temperointi!


Lopuksi avataan jämähtänyt suklaa rulla, 
liuskat asetellaan reunoille.


Lopuksi kakku menee kylmään.


Tämä on parhaimmillaan parin päivän kuluttua valmistamisesta.


Kakun pohjaus kannattaa tehdä jo edellisenä päivänä. Silloin ei tarvitse odotella valmiin kakun kostumista.


Tästä tuli aika kiva.


Halusin reunasta rustiikkisen.


Koristeena on peuraperhe.


 Lisään tähän vielä muutaman kakkukuvan. 



















maanantai 2. tammikuuta 2023

Pikkumusta Pellava 👗👗👗



Tämä mekon postaaminen on jäänyt luonnoksen tasolle.


Löysin kaapista ihanan pätkän kiiltävää pellavakangasta.




Oma suunnitelma, oma malli, kaavat ja työ.




Tästä tuli kiva mekko.




Pellava on mielestäni kesämekoissa ihan paras materiaali.

Onko sinulla pellavasta tehtyjä vaatteita kaapissasi?